Sidor

tisdag, februari 15, 2011

Jag tittar inte på trailers

Okej, jag erkänner: rubriken är en lögn. Om jag ploppar i en DVD i spelaren och en rad trailer börjar köras så hoppar jag inte över dom. Jag väntar inte utanför biosalongen tills filmen börjar för att undvika förhandtittarna. Och om någon berättar om en cool trailer för en ny film jag inte hört talas om så kan jag kanske kolla upp den.

Men annars? Nej, usch och fy för trailer.

Om jag redan vet om att jag vill se en film så finns det ingen anledning för mig att se en trailer. Vad finns det att tjäna på det? Jag tänker ju redan se filmen förr eller senare, så den behöver inte locka mig. Det enda jag skulle kunna få ut från att se trailern är att få reda på sånt jag inte vill ha reda på. Är det en fet actionfilm så kan imponerande specialeffekter eller actionscener förlora sitt överraskningsmoment. Är det en komedi så drar man ofta de bästa skämten i trailern. Och är det ett drama eller dylikt så kan för mycket av handlingen avslöjas. Den löjligt spoiler-fyllda trailern för Cast Away med Tom Hanks är ett klockrent exempel på det sistnämnda (här är den, men klicka inte om du har planer på att se filmen någon gång).

Aaron Eckhart
Inför premiären av The Dark Knight släpptes det fruktansvärt mycket förhandstittar, posters, trailers, filmklipp, bonusmaterial och liknande. Internet drunknade i alla Batman-nyheter. Jag undvek allt så gott jag kunde. Allt jag visste om filmen innan jag såg den var typ att Heath Ledger spelade Jokern. That's it. Ingen aning om storyn, eller om vilka andra rollfigurer som skulle dyka upp. Det var inte förrän jag satt i biosalongen som en polare berättade att "han i Thank You For Smoking" skulle vara med. Sen kom det fram att han spelade Harvey Dent. "Men... är det inte han som blir...?" Jo, det var det ju. Och det hade varit trist att ha vetat om det månader i förväg.

Ännu värre är det när en trailer ljuger. Då pratar jag inte om när den visar klipp från en scen som inte finns med i den slutliga filmen eller så. Nej, jag menar när hela filmen blir framställd i fel ljus. Och det värsta fallet av detta är nog trailern till Bron till Terabitia. Filmen är en fantastiskt fin skildring av allt vad barndom kan innebära. Vänskap, utanförskap, hur barn förhåller sig till vuxna, sorg, glädje och mycket mer. Lämplig för unga, men sevärd för alla åldrar.

Men detta framgår knappast av trailern. Där får man bara se vad som verkar vara en typisk Narnia-aktig fantasyfilm. Man har klämt in så gott som alla specialeffekter som filmer bjuder på och utlovar äventyr och spektakel. Men dessa scener är inte fantasy i filmen, utan fantasi. De två ungarna i filmens huvudroller låtsas att de beger sig till ett magiskt land, men det framställs aldrig som något annat än en lek i filmen. Och det är bara en liten del av allt vad filmen har att erbjuda.

Bron till Terabithia
Som tur är hörde jag talas om Bron till Terabitia på andra vägar och såg inte trailern förrän efter att jag sett filmen. Hade jag sett trailern först hade jag antagligen aldrig velat se filmen i helhet, då den inte verkar det minsta intressant i den förhandstitten. Produktionsbolaget har varit pengahungrigt och velat roffa åt sig av småbarnsfamiljerna som flockade till alla fantasyfilmer som var i ropet just då. Men de som ville se fantasy-äventyr lämnade antagligen biosalongen besvikna, och de som hade velat se filmen för vad den faktiskt var stannade hemma utan att veta vad de gått miste om. Trailern förstör filmen i jakt på den allsmäktiga dollarn.

Just Bron till Terabitia är ett fall i särklass, men det finns många filmer som till olika grad inte får en helt rättvis bild uppmålad av sina trailers (TV Tropes har en lång lista här). Har man tur så får man nys om att trailern ljuger innan man bestämmer sig för att ignorera filmen helt, men oftast är så inte fallet. Hur många gånger har det hänt dig att du sett en trailer som såg dålig ut, men där du ändå av någon anledning såg filmen och tyckte den var jättebra? Antagligen inte särskilt ofta.

Visst finns det många bra trailers som gör vad de ska vad det gäller att bygga intresse för sina filmer på ett bra sätt, utan att ljuga eller avslöja för mycket. Och de är förstås jätteviktiga i reklamsammanhang, så tro inte att jag förespråkar att trailer borde bannlysas eller liknande. Men jag tänker inte söka upp dom själv. Behöver jag ha reda på vad en film handlar om så läser jag mig hellre till det. Och som sagt var: om jag redan vet om att jag vill se den så behöver jag inte se en trailer. Jag vill inte råka ut för en Cast Away eller en Bron till Terabitia.

Eller, rättare sagt: jag vill råka ut för en Cast Away eller en Bron till Terabitia. Och därför tittar jag inte på trailers.

VARNING! Denna trailer avslöjar hela handlingen!

VARNING! Denna trailer ljuger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar