Sidor

fredag, februari 25, 2011

Oscarsgenomgång del 4/4: Bästa film, regi och skådespelare

Nu på natten mellan söndag och måndag är det äntligen dags för årets Oscarsgala. Har ni hängt med i de tidigare delarna så har ni fått ta del av mina gissningar i många av kategorierna. Nu avrundar vi Oscarsgenomgången med de tyngsta priserna. Vilken film blir korad årets bästa? Vem blir bästa regissör? Och var hamnar de olika skådispriserna någonstans?

BÄSTA FILM (Best Picture)
127 Timmar
Black Swan
The Fighter
Inception
The Kids Are All Right
The King's Speech
The Social Network
Toy Story 3
True Grit
Winter's Bone

Det här är andra året i modern tid som vi har tio nominerade i toppkategorien istället för fem. Det finns både för och nackdelar med denna utökning, men när man har tio så pass bra filmer som i år så tycker jag i alla fall att det är kul. Alla filmer här förtjänar den extra uppmärksamhet som en Bästa film-nominering kan ge.

Men alla är inte all troliga vinnare. Winter's Bone är för liten, 127 Timmar är för snäv, Black Swan är för skum, The Kids Are All Right är för komisk, Toy Story 3 är för animerad och Inception är för krånglig. True Grit hade kunnat anses vara ett hot, men den är inte nominerad för Bästa klippning. Det har inte hänt på 30 år att en film utan nominering i den kategorien vunnit Bästa film, så True Grit vore en överraskande vinnare. The Fighter är en annan film som har alla ingredienser för att vara en Bästa film-vinnare, men i år är den helt enkelt överskuggad av starkare konkurrenter. Troligtvis.

Så det står alltså mellan The Social Network och The King's Speech. På många sätt är de varandras motsatser. The Social Network anses av många vara en film som fångar den tidsanda vi lever i, där teknologi och datorer binder samman oss alla, där en vanlig högskoleelev med rätt idé och rätt begåvning kan bli miljardär och där man ibland för att lyckas måste vara beredd på att offra både vänskap och moral. The King's Speech handlar förvisso också om att lyckas övervinna ett hinder och bli något stort, men där görs det med hjälp av just vänskap och närhet. Att den sedan handlar om en kung på 40-talet gör att den inte är en film man känner igen sig i på samma sätt. Om The Social Network är en verklighetsskildring så är The King's Speech mer en saga (trots att båda är baserade på sanna händelser).

Jesse Eisenberg, The Social Network
I höstas var det The King's Speech som det först surrades lite om som favorit till Bästa film. Men när sedan The Social Network dök upp var det den som tog över. Den hyllades till skyarna av både kritiker och publik. Kring årsskiftet när de olika amerikanska kritikergrupperna delade ut sina årliga filmpriser var det The Social Network som vann så gott som allt. Den dominerade dessa priser på ett sätt som ingen annan film någonsin gjort tidigare. Och då det på senare år har gått en trend där kritikerrosade rullar också vinner Oscarn för Bästa film (The Departed, No Country For Old Men, The Hurt Locker) så kändes The Social Network som en given vinnare. Det spelade ingen roll att det inte var en traditionell Oscarsfilm, sades det. Det var andra tider nu, hette det.

Och sedan vände allt på bara ett par dagar. Producenternas branschförening gav sitt Bästa film-pris till The King's Speech. Dagen efter fick den flest Oscarsnomineringar av alla. Filmens regissör Tom Hooper korades till årets bästa på regissörernas egna prisgala, och sedan tog den även hem Screen Actors Guilds pris för bästa ensemble. Det här var inte kritiker. Det här var folk som arbetade med film. I vissa fall dessutom folk som även sitter med i Akademien. Dessa branschpriser är därför i regel väldigt starka Oscarsindikatorer. Nu har favoritskapet återigen hamnat hos The King's Speech, en film som på alla sätt är en typisk traditionell Oscarsvinnare i stil med Den engelske patienten och Shakespeare in Love.

Oscarsexperter på nätet har de senaste veckorna bollat statistik fram och tillbaka, men det enda de har kommit fram till är att årets situation med vilka som har vunnit vilka priser är unik (utöver de redan nämnda har The Social Network vunnit Bästa drama på Golden Globe-galan och The King's Speech tagit hem Bästa film på brittiska BAFTA-galan). Men fakta kvarstår: de priser som röstas fram av folk som även sitter i Akademien har mest gått till The King's Speech. Det verkar vara den film som de gillar bäst. Därmed måste den anses vara den troligaste vinnaren.

Emil tippar: THE KING'S SPEECH
Emil hoppas: Black Swan. Jag satt med andan i halsen flera gånger under denna film. Obehaglig, spännande och gjord av en riktig visionär. Jag skulle inte heller bli ledsen om Inception eller den överraskande roliga The Kids Are All Right tog hem priset.


BÄSTA REGI (Best Director)
Darren Arnofsky - Black Swan
David O. Russell - The Fighter
Tom Hooper - The King's Speech
David Fincher - The Social Network
Joel & Ethan Coen - True Grit

Denna Oscar går ofta till samma film som får Bästa film-priset. Runt 75% av gångerna, säger statistiken. Och det är väl inte så konstigt. Det är trots allt regissören som styr över skapandet av filmen. Utan honom eller henne blir det ingen film.

Även här står det mellan The King's Speech of The Social Network i år. Tom Hooper vann som sagt var priset hos DGA (Directors Guild of America), men David Fincher tog hem Bästa regi på BAFTA-galan (märkligt att jänkarna röstar på engelsmannen medan britterna röstar på amerikanen). Det här racet är troligtvis jämnare än det i kategorien Bästa film, och det är många som tror på en splitt i år: Film till The King's Speech, regi till The Social Network. Själv är jag tveksam. När film och regi går till olike filmer så är det i regel när ingen väntar sig att det ska hända (Ang Lee vann regi för Brokeback Mountain men förlorade överraskande Bästa film till Crash, för att ta senaste exemplet). Det händer betydligt oftare att folk tippar en splitt än att det faktiskt händer. Så jag tror på Hooper.

Emil tippar: TOM HOOPER - THE KING'S SPEECH
Emil hoppas: Darren Aronofsky. Har man regisserat årets bästa film så är man årets bästa regissör.

BÄSTA MANLIGA HUVUDROLL (Best Actor)
James Franco - 127 Timmar
Javier Barden - Biutiful
Colin Firth - The King's Speech
Jesse Eisenberg - The Social Network
Jeff Bridges - True Grit

Värdelöst Vetande: det här är första gången fyra nominerade till samma skådispris har haft förnamn som börjar på samma bokstav. You're welcome.

Det här är bland de allra enklaste kategorierna att tippa på hela galan. Det finns helt enkelt inte att Colin Firth inte skulle vinna här. Han har tagit hem alla andra priser han ska vinna, han hyllades och nominerades redan i fjol för sin roll i En enda man men blev utan Oscar, han är bra omtyckt och väl respekterad, och han spelar en väldigt sympatisk person (alltid ett plus hos Akademien). Och som grädde på moset är det dessutom ett riktigt bra framförande han står för. Ingen annan känns som ett troligt alternativ här.

Emil garanterar: COLIN FIRTH - THE KING'S SPEECH
Emil hoppas: Colin Firth. Han lyckas få sin rollfigurs stammande att framstå som ett riktigt problem istället för att bara vara ett roligt "tick" att hänga upp sitt framförande på. Det finns mycket som bubblar under ytan på kung George, och Firth förmedlar allt utan att bli övertydlig. Dessutom är han riktigt charmig också. För övrigt tycker jag att det är väldigt synd att Ryan Gosling inte blev nominerad för sin superba insats i Blue Valentine.

BÄSTA KVINNLIGA HUVUDROLL (Best Actress)
Natalie Portman - Black Swan
Michelle Williams - Blue Valentine
Annette Bening - The Kids Are All Right
Nicole Kidman - Rabbit Hole
Jennifer Lawrence - Winter's Bone

Natalie Portman är helt klart favorit här. Liksom Colin Firth har hon tagit hem nästan alla priser hon har kunnat med sitt starka framträdande som ballerina-going-crazy. Men här vågar jag mig på att tippa på en mindre skräll.

Annette Bening har varit Oscarsnominerad tre gånger tidigare. Hon har aldrig vunnit, trots att ha varit en trolig vinnare åtminstone vid två av dessa tillfällen (American Beauty 1999 och Being Julia 2004, båda gångerna slagen av Hilary Swank). Hon är 52 år gammal, och det blir allt svårare för kvinnor i hennes ålder att få stora bra roller i film. Jag tror att många av de som röstar kommer att tänka på att det här kan vara en av hennes sista stora chanser till en Oscar, till skillnad från Portman som fortfarande är under 30-strecket. Och även om Bening inte är ett namn som gemene man känner igen så är hon väldigt väl ansedd i Hollywood.

Men allra mest satsar jag på henne av ren magkänsla. Det känns som om det skulle kunna vara hennes tur i år.

Emil tippar: ANNETTE BENING - THE KIDS ARE ALL RIGHT
Emil hoppas: Michelle Williams. I en kategori fylld av riktigt bra framföranden så är hon ändå i en klass för sig. När andra skådisar har en särskild scen i sin film där de riktigt lyser så är Williams i högklass hela tiden i Blue Valentine.

BÄSTA MANLIGA BIROLL (Best Supporting Actor)
Christian Bale - The Fighter
Mark Ruffalo - The Kids Are All Right
Geoffrey Rush - The King's Speech
Jeremy Renner - The Town
John Hawkes - Winter's Bone

Favoriten här är Christian Bale, men han är på pappret liter mer sårbar än Firth och Portman. Det finns fortfarande lite frågetecken om hur populär han faktiskt är bland de som röstar (han har aldrig varit nominerad förut trots en lång karriär). Han har farlig konkurrens i Geoffrey Rush. Rush har fördelen att vara med i galans stora favoritfilm, och han är på många sätt Colin Firths jämlike i The King's Speech. Det borde därför kännas konstigt att rösta på den ena men inte den andra. Det som verkligen talar emot Rush är att han redan har en Oscar (Bästa manliga huvudroll för Shine). Akademien är ibland motvilliga till att belöna samma skådespelare mer än en gång. Det kan visa sig vara avgörande.

Emil tippar: CHRISTIAN BALE - THE FIGHTER
Emil hoppas: Christian Bale. Hans roll som Dicky Eklund är helt annorlunda och på en helt annan nivå än vad man är van vid att se från honom. Men det här är en ruggigt stark kategori i år, och jag kommer vara nöjd oavsett vem av de fem som vinner.

BÄSTA KVINNLIGA BIROLL (Best Supporting Actress)
Jacki Weaver - Animal Kingdom
Amy Adams - The Fighter
Melissa Leo - The Fighter
Helena Bonham Carter - The King's Speech
Hailee Steinfeld - True Grit

Utan tvekan den svåraste av skådiskategorierna att tippa. Det enda jag skulle säga med någorlunda säkerhet är att Jacki Weaver nog inte kommer vinna. Animal Kingdom är en australiensisk film som nog inte har setts av särskilt många av de som röstar, och Weaver är långt ifrån ett välkänt namn. För henne får nomineringen anses vara ett pris i sig.

Men i övrigt är det här ett helt öppet race. Melissa Leo har vunnit flest priser under säsongen som gått, men hon är inte helle något särskilt stort namn . Hon gjorde dessutom ett rejält klavertramp när hon tog ut annonser för sig själv vilket somliga har funnit vara i dålig smak. Frågan är hur mycket sådant påverkar Akademiens medlemmar. Det kan tänkas att det gynnar Amy Adams om de fortfarande vill prisa The Fighter men vill ta avstånd från Leo. Adams har tidigare varit nominerad två gånger i kategorien och är helt klart poppis bland de som röstar. Förr eller senare vinner hon, och det är kanske hennes tur i år.

Alla är överens om att Hailee Steinfeld gör en ruggigt bra debut i True Grit. Hon är dock bara 14 år, och det är väldigt sällsynt att Akademien ger pris till så unga skådisar. Men det har hänt. Senast var det 1993 när Anna Paquin vid 11 års ålder vann denna Oscar för sin roll i Pianot. Så räkna inte ut Steinfeld helt.

Jag gissar däremot på Helena Bonham Carter. Hennes roll som drottning i The King's Speech är kanske en aning lågmäld jämfört med vad man brukar ge Oscars till (Akademien föredrar roller där man AGERAR snarare än där man agerar), men allt annat verkar gynnsamt för henne. Hon har haft en lång karriär med bara en tidigare nominering (för sin huvudroll i Duvans vingslag 1997), hon är med i en populär film, och hon har hållit väldigt charmiga och omtyckta tal på andra galor under de gångna veckorna. Jag tror att folk kommer vilja se henne gå upp på scenen nu på söndag.

Emil tippar: HELENA BONHAM CARTER - THE KING'S SPEECH
Emil hoppas: Amy Adams. Liksom Christian Bale visar hon upp helt nya sidor av sig själv i The Fighter och får det att se väldigt enkelt ut. Men mest hoppas jag på att Hailee Steinfeld inte vinner. Inte för att det skulle vara ett dåligt framträdande (hon är superbra), men för att ett pris för bästa biroll ska gå till just en biroll. Hon spelar tveklöst huvudrollen i True Grit och tävlar därför inte på lika villkor som de andra nominerade här. Det är givetvis inte hennes fel, men rätt ska vara rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar