Sidor

torsdag, februari 17, 2011

Oscarsgenomgång del 3/4: Manus, musik, kostymer m.m.

Oscarsgenomgången fortsätter med stormsteg, och idag betar vi av en blandad skara kategorier. Fjärde och sista delen planeras dyka upp i nästa vecka.

BÄSTA MANUS EFTER FÖRLAGA (Best Adapted Screenplay)
127 Timmar
Toy Story 3
True Grit
The Social Network
Winter's Bone

Ett filmmanus ska bjuda på bra dialog och en fint upplagd story. Är den baserad på en förlaga, som i den här kategorien, ska den också försöka använda sitt ursprungsmaterial på ett lämpligt sätt. Båda manuskategorierna håller sig till ungefär samma trender. Ofta röstar man på filmer som ligger bra till i racet för Bästa film, men när man inte gör det så är det i regel kul och kvick dialog man går efter. Om det finns en väl ansedd komedi med i spelet så är det oftast just manuset man belönar den för (det senast årtiondet har komedier som Little Miss Sunshine, Juno, Sideways och Lost in Translation alla vunnit ett av manuspriserna). En smart story eller bra struktur på handlingen kan vara en bonus, men sällan något man går efter.

Den här kategorien har sedan flera månader tillbaka ansetts vara en absolut 100% säker vinst för The Social Network, och det gäller fortfarande fastän filmen har förlorat sin status som Bästa film-favorit de senaste veckorna. Som sagt var gillar de som röstar snärtig dialog, och det bjuder den här filmen på mer än någon annan av de nominerade. Det finns egentligen ingenting som tyder på något annat än att den skulle vinna här.

Men. Det var exakt samma situation ifjol. Jason Reitmans Up in the Air var ett tag ansedd att vara förhandsfavorit för Bästa film. När den sedan nomineringarna utannonserades och man blev varse att filmen inte hade så starkt stöd som man trott så höll man ändå fast vid att den skulle vinna manus efter förlaga. Den vann vartenda manuspris den var nominerad för i upptakten till galan. Oscarn var given. Man behövde inte ens bry sig om att tänka på konkurrenterna. Men sedan vann Precious oväntat denna Oscar istället, och Up in the Air fick gå hem helt tomhänt från galan. Vi som gissade hade varit för snäva och snabba i vårt tänkande. I efterhand undrar man varför man inte insåg hur mycket Akademien skulle älska Precious då den är helt i linje med vad de brukar tycka om.

om historien skulle återupprepa sig och The Social Network skulle förlora, vilken film skulle det då vara som snuvar den på vinsten? Jag skulle nog hålla ett vakande öga på True Grit. Den fick näst flest nomineringar av alla filmer (10 stycken, endast slagen av The King's Speech med 12), vilket tyder på att den har brett stöd bland många olika grenar av Akademien. Dessutom är den fylld av Coen-brödernas unika typ av dialog, och de vann denna kategori för tre år sedan för No Country For Old Men. Jag är inte tillräckligt våghalsig för att satsa på att The Social Network förlorar här, men om den gör det så tror jag att det är True Grit som kommer att ha stått i vägen.

Emil tippar: THE SOCIAL NETWORK

BÄSTA ORIGINALMANUS (Best Original Screenplay)
Medan åren går
Inception
The Kids Are All Right
The King's Speech
The Fighter

Vad är skillnaden mellan originalmanus och manus efter förlaga? Inte mycket alls i Oscarsammanhang. Man kan gå lite mer efter en stark story snarare än bara bra dialog här, men det är en liten skillnad. Det mesta är sig likt de två emellan.

Detta är i år dock egentligen en starkare kategori än manus efter förlaga. Inception är en fantasifull och ambitiös berättelse som Christopher Nolan har filat på i ett årtionde, och vill de belöna honom så är det här en lämplig kategori att göra det i. The Kids Are All Right är precis den sorts komedi som har lyckats ta hem det här priset under 2000-talets gång. Och Medan åren går är femte manusnomineringen för filmmakaren Mike Leigh. Förr eller senare kommer han att vinna, men är det hans tur i år? Det här är filmens enda nomineringen, så den saknar kanske bred support.

Men storfavorit här är givetvis The King's Speech. Tre stora anledningar. 1: Den är trolig vinnare för Bästa film. 2: Storyn om den stammande kung George är inspirerande och upplyftande på ett sätt som Akademien utan tvekan älskar. 3: Det finns en inspirerande story bakom skrivandet också. Manusförfattaren David Seidler flydde från England som barn under andra världskriget, började själv stamma av traumat detta orsakade honom och fick kämpa länge för att överkomma detta handikapp. Folk kommer vilja se honom uppe på scenen när galan går av stapeln, så The King's Speech är ett hyfsat säkert kort här.

Emil tippar: THE KING'S SPEECH

BÄSTA MUSIK (Best Original Score)
127 Timmar
Draktränaren
Inception
The King's Speech
The Social Network

En av årets svårare kategorier. Det finns inte mycket röda trådar man kan urskilja i Akademiens tidigare val. Visst, man gillar pampig och storslagen musik. Ibland. Disneyfilmer funkade bra på 90-talet. Något år söker man sig till tongångar från fjärran länder. Det är ingen kategori som slaviskt följer Bästa film-vinnarna, men det händer ibland att de sammanfaller (Slumdog Millionaire är ett nyligt exempel).

The King's Speech är ett hot i varje kategori den är nominerad i, och det är en film där man märker hur musiken verkligen lyfter vissa scener. Kompositören Alexandre Desplat har nu blivit nominerad fyra gånger på fem år, så det här kan vara hans år. The Social Networks soundtrack är skrivet av Atticus Ross och Trent Reznor (mannen bakom Nine Inch Nails). Det har hyllats rejält av branschmänniskor, men är det kanske för okonventionellt för Akademien? Draktränaren blev en oväntad hit både hos kritiker och publik, och det här är enda chansen för Akademien att prisa den (eftersom Toy Story 3 kommer att vinna Bästa animerade film). Inceptions musik är skriven av Hans Zimmer, en ständig Oscarfavorit som inte har vunnit sedan 1994 med Lejonkungen. Han är alltid farlig. Och inte ens 127 Timmar går att räkna bort helt. Som sagt var: en mycket svår kategori.

Emil tippar: THE KING'S SPEECH

BÄSTA SÅNG (Best Original Song)
If I Rise - 127 Timmar
Coming Home - Country Strong
We Belong Together - Toy Story 3
I See the Light - Trassel

Jepp, bara fyra nominerade här. Den här kategorien har annorlunda och krångliga uttagningsregler, och det är enklast att bara acceptera vad de än hittar på i nomineringsfasen. Vad brukar då vinna den här Oscarn? Powerballader brukar normalt sett fungera fint, men på senare år har man börjat treva lite i andra genrer. Under det gångna decenniet har bland annat två rap-låtar vunnit priset, och man belönar ibland även mer lågmälta och finstämda sånger.

Coming Home är en typisk vinnarlåt och den enda av de nominerade som jag personligen skulle vilja höra igen, men den har oturen att vara från en film som få människor har sett. If I Rise fungerar superbt i sitt sammanhang i 127 Timmar men känns lite slätstruken utanför. Troligtvis kommer vinnaren att vara från en av de animerade filmerna. Många tippar Toy Story 3s We Belong Together, men jag tror mer på balladen I See the Light från Trassel. Det var ett tag sedan Akademien belönade en tvättäkta Disneyballad som denna, och jag tror att de har saknat det lite.

Emil tippar: I SEE THE LIGHT - TRASSEL

BÄSTA MAKEUP (Best Makeup)
Barney's Version
The Way Back
The Wolfman

Ännu en katgori där man ska vara lite annorlunda och inte ha fem nominerade. Desto roligare är det att de tre filmer som är nominerade här inte är nominerade i någon annan kategori. Här drar man sig aldrig för att strunta i filmernas status i övrigt utan går istället bara på det bästa hantverket i nomineringsfasen, och det ser man ju verkligen i år.

När väl priset ska delas ut så går det i regel till det mest spektakulära sminket. Science fiction och fantasy brukar få leva loppan i denna kategori med sina troll och rymdvarelser och dylikt. Ibland belönar man filmer där man med makeup får skådespelare att åldras eller föryngras mycket (Benjamin Buttons otroliga liv, till exempel), men då ska det i regel vara en film som är väl ansedd i övrigt. Blod och skador och liknande är dock inget som brukar premieras, av någon anledning.

The Wolfman är helt klart den film med mest iögonfallande makeup av de nominerade. Att den blev rätt sågad av kritiker borde inte skada den då dess konkurrenter här inte direkt är några storfilmer. Möjligtvis kan Barney's Version smyga sig in till en vinst, men det är relativt liten chans. Satsa på vargen.

Emil tippar: THE WOLFMAN

BÄSTA KOSTYMER (Best Costume Design)
Alice i Underlandet
The King's Speech
Kärlek på italienska
The Tempest
True Grit

Vill man vinna här bör man jobba med en film som utspelar sig förr i tiden. Gärna ett par århundraden. Allra helst vid kungliga hov så man kan ha med massa storslagna prinsesslika balklänningar och dylikt. Sådant gillar Akademien. Filmer som utspelar sig i nutid vinner i princip aldrig.

Man skulle därför kunna tro att The King's Speech är favvis här med, men riktigt så enkelt är det kanske inte. Visst handlar den om den engelska kungafamiljen, och visst utspelar den sig på 30-talet. Utan tvekan är den kandidat till vinst. Men den han ändå inte fullt så pråliga kläder som brukar kunna vinna denna Oscar. Det är mer nedstämda dräkter, ofta i brunt och grått. Det skulle kunna öppna för vinst till Alice i Underlandet, en film med betydligt mer färgstarka och flashiga kläder. Och den filmen har ju faktiskt hela två drottningar att ståta med. Det här kan bli ett jämnt race.

Emil tippar: THE KING'S SPEECH

2 kommentarer:

  1. Let's see...

    I've got The Social Network for Writing (Adapted Screenplay) because I think most voters recognize how much of a chore it had to have been to create a narrative story from a work of non-fiction. Moreover, it took something as seemingly frivolous as the founding of Facebook and made it compelling.

    Toy Story 3 shouldn't even be in this category, except that the Academy's definition of "originality" is kind of peculiar.

    Writing (Original Screenplay) I also have going to The King's Speech. Having seen Inception, I was greatly disappointed. It's nothing more than a simple heist movie lacking the social commentary found in Nolan's Batman films, and without any memorable dialog. One thing to keep in mind, though, is that 2010 was an important year for the LGBT community, and Academy voters may be tempted to give the nod to The Kids Are All Right as part of the zeitgeist. It's my dark horse guess, anyway.

    For Music (Original Score) I'm sticking with The Social Network, which had the second most talked about score of the year (behind Daft Punk's Tron: Legacy work that wasn't nominated). It gives the film a lot of energy, and even some of its structure. I will be stunned if this goes to Hans Zimmer's monotonous, dull and generic work for Inception.

    For Music (Original Song), I've got "Coming Home" from Country Strong. My logic is admittedly dubious: the MP3 is $1.29 on Amazon, whereas the others can be bought for $0.99. That tells me that it's in greater demand, which I'm guessing will translate into higher regard with the voters.

    I definitely agree about The Wolfman winning Makeup. I think it's more impressive to create a Wolfman with makeup than CGI, and I suspect the voters will be similarly impressed.

    Lastly, Costume Design. I just think it's more impressive to create than to recreate, though I recognize that the Academy has traditionally favored period pieces rather than all-new works. I don't have anything to say about The King's Speech costume designs, except that they looked accurate to me. I wasn't really wowed by them (though I admit the striped suit Geoffrey Rush wore called to mind his performance in The Tailor of Panama, a character not too far removed from his portrayal of Lionel Logue here). Same thing about True Grit: they looked accurate, but didn't really wow me. I'm sticking with Alice in Wonderland here, in spite of previous voting trends.

    SvaraRadera
  2. Yeah, I can't say I agree with Toy Story 3 being considered an adapted screenplay either. But hey, their game, their rules. As long as they're consistent. I'd acually love to see Toy Story 3 or Winter's Bone pick up this award, but I'm not deluding myself into thinking either has a snowball's chance in hell.

    I don't really see Inception winning Original Screenplay either. Sure, it won the WGA, but 1) that's only the writers voting, and 2) The King's Speech was illegible for that award. I think it's too cold and distant for the Academy at large. If something's going to rain on TKS' parade, it's The Kids Are All Right. I like your thought of the LGBT angle giving it a possible edge.

    I don't think "talked about" will cut it in Original Score. If it was just their own branch voting, I'd say TSN would stand a better chance. But the soundtrack really is quite different from what AMPAS at large tends to go for. I don't see them being that radical.

    I'd love for your MP3 theory to hold true. But it could merely be that it's the only one of the songs that plays well outside of the movie. It's certainly the only one I would listen to of the four.

    TKS vs Alice in Costume Design is one of the really hard two-horse-races this year. I could easily see it go either way. Ultimately, I don't see most voters giving it too much thought, though. "Oh, The King's Speech was that period film about royalty. Yeah, that was a good movie!" And then they'll just vote for it without remembering how muted the outfits were in that film. Don't get me wrong: the costumers did a great job. It's just not the stuff the Academy tends to go for.

    SvaraRadera