Vad innebär då detta för resultatet? Jo, att det blir betydligt mer svårtippat. Det är knappast en majoritet av Akademiens medlemmar som tar sig tid att åka och se på fem kortfilmsdokumentärer på sin fritid. Inga officiella siffror släpps ut, men troligtvis rör det sig om hundratals röstande snarare än tusentals. I och med att man ser samtliga nominerade, ofta inom en kort tidsperiod, och att det handlar om kategorier som det inte pratas så mycket om så kan man inte bara gå på trender, historik eller allmän buzz för att tippa vinnarna. Det handlar helt enkelt om vad dessa hundratals röstande gillar bäst av de nominerade bidragen. Det är inte konstigt att det ofta är dessa kategorier man gissar fel på när man försöker förutspå galans segrare.
BÄSTA ANIMERADE FILM (Best Animated Feature)
Draktränaren
The Illusionist
Toy Story 3
Men den här är i alla fall inte svårtippad. Det behöver inte handla om att datoranimerat brukar vinna över andra former av animering. Det behöver inte handlar om att amerikanskt vinner över utländskt. Det behöver inte heller handla om att Pixars filmer oftast tar hem spelet. Allt det behöver handla om är detta: Toy Story 3 är den enda av dessa tre filmer som även är nominerad till priset för Bästa film. Sannolikheten att den skulle förlora här är alltså mikroskopisk.
Emil tippar: TOY STORY 3
BÄSTA ICKE-ENGELSKSPRÅKIGA FILM (Best Foreign Language Feature)
Biutiful - Mexiko
Dogtooth - Grekland
Hämnden - Danmark
Incendies - Kanada
Outside the Law - Algeriet
Den kategori där flest personer alltid tror att de vet vad som gäller, bara för att tippa fel ändå. År efter år är det en eller två filmer som alla snackar om, som kritikerna älskar, som vinner priser runtom i världen. Sedan vinner en helt annan film Oscarn. Tyska De andras liv slog storsuccéen Pans labyrint (som även var nominerad för fem andra Oscars och tog hem tre av dem). Japanska Avsked vann över hyllade Mellan väggarna och den animerade krigsdokumentären Waltz with Bashir. Och i fjol fann sig både Frankrikes En profet och Tysklands Det vita bandet (även nominerad för Bästa foto) slagna av en liten film från Argentina vid namn Hemligheten i deras ögon.
Man kan inte gå på vilka filmer det snackas mest om. Man måste fokusera på vad filmerna handlar om och hur de är till tonen. Av årets nominerade är det återigen två filmer som det har skrivits mer om än de andra: Mexikanska Biutiful, som även fick Javier Bardem nominerad i klassen Bästa manliga huvudroll, och Greklands Dogtooth.
Men ingen av de två kommer vinna. Biutiful är en über-deppig film där allt är elände och misär. Akademien behöver en strimma ljus och hopp för att kunna svälja sådana bittra piller, och det får de inte i Biutiful. Och att Dogtooth överhuvudtaget har kommit så här långt i tävlingen är smått obegripligt med tanke på dess kontroversiella handling om en familj som hålls isolerad från omvärlden och sysslar med incest och kattslakt. Det är långt ifrån vad Akademien brukar rösta på. Och visst, ingen som har sett Dogtooth har lämnats oberörd. Alla har något att säga om den. Men det är en "love it or hate it" film, och troligtvis har den inte tillräckligt mycket love.
Så vilken av de tre övriga har bäst chans att vinna? Som sagt var är det ingen enkel sak att tippa, men jag gissar på danska Hämnden. Den har fått bra kritik, har vunnit något pris här och där (bland annat på Golden Globe-galan), och dess story om rasism, utanförskap och familjeliv är sådant som brukar kunna gå hem i denna kategori. Men visst, räkna inte ut Incendies och Outside the Law.
Emil tippar: HÄMNDEN - DANMARK
BÄSTA DOKUMENTÄR (Best Documentary Feature)
Exit Through the Gift Shop
Gasland
Inside Job
Restrepo
Waste Land
Märkligt nog kan man ofta gå efter vad som är den största snackisen i den här kategorien. Finns det en film som är kritikerhyllad, omtyckt och allmänt ansedd att vara favorit här så vinner den ofta. Men det finns vissa andra trender att beakta. Det är till exempel ofta ett plus om dokumentären handlar om ett "viktigt" ämne, ett kriterium som kan tänkas stämma in på åtminstone tre av de fem nominerade. Gasland handlar om naturgasutvinning, Inside Job om finanskrisen och Restrepo om ett gäng amerikanska soldater i Aghanistan. Exit Through the Gift Shop och Waste Land handlar båda om konstnärer, även om de två har klart olika framtoning.
Just Exit Through the Gift Shop, gjord av den hemlighetsfulle graffitikonstnären Banksy, har det surrats en hel del om. Många kritiker har höjt den till skyarna. Jag gissar nog ändå på att den är lite väl "cool" för Akademiens medlemmar. Istället tror jag att de kommer falla för Inside Job, även den väldigt omtyckt men mer traditionsenlig. Och, såklart, om ett tyngre ämne.
Emil tippar: INSIDE JOB
BÄSTA KORTFILM (Best Live-Action Short Film)
The Confession
The Crush
God of Love
Na Wewe
Wish 143
BÄSTA ANIMERADE KORTFILM (Best Animated Short Film)
Day & Night
The Gruffalo
Let's Pollute
The Lost Thing
Madagascar, a Jounrey Diary
BÄSTA KORTFILMSDOKUMENTÄR (Best Documentary Short Subject)
Killing in the Name
Poster Girl
Strangers No More
Sun Come Up
The Warriors of Qiugang
Och här får jag väl erkänna att jag är helt clueless vad gäller dessa kategorier. Jag har försökt hålla koll på vad som brukar vinna, men det finns inte mycket tydliga mönster. Andra Oscarsbloggare har diskuterat coh gissat, men de är sällan överens och även när de är det så visar lite grävning i historik att de inte brukar ha rätt här ändå. Dess kategorier är är de tre jokrarna i leken, och att gissa rätt här har lika mycket med tur att göra som någonting annat.
I agree: Toy Story 3 is pretty much a given, though I will say that How to Train Your Dragon seemed to get a lot of love when it was released. It would be surprising, but not impossible, for it to sneak in there.
SvaraRaderaRegarding Foreign Language Films, I know that voters have to actually see all five in order to cast a vote in this category. I haven't seen all of them (in fact, I've only seen Dogtooth), but I'm predicting Biutiful based on the fact that voters will also see Javier Bardem nominated as Best Actor for this film. It's very rare that anyone from a foreign language film is nominated elsewhere, and I suspect there will be some kind of associative value to that nomination.
As for Documentary (Feature), I personally would cast a vote for Restrepo and I won't be surprised if it wins. The footage is amazing, the narrative is focused and the soldiers are surprisingly accessible people. These men don't behave as though they're in uniform and afraid of being reprimanded for not sticking to the script the way soldiers typically act on camera. Instead, we hear very frank discussions with powerful displays of emotion.
That said, my official prediction for this category is Exit Through the Gift Shop, which I made before seeing Restrepo. My logic is that I think the art-conscious voters will identify more easily with its message and commentary than they will with the other four, weightier nominees.
I could see an arguement being made for How To Train Your Dragon. Have the Best Picture nomination be Toy Story 3's "award", and try to spread some further love to a different animated film. But I really don't see it happening at all, so I think we're in agreement.
SvaraRaderaI really can't see Biutiful pull this one off. Everyone keeps saying how it's ultra-depressing and such, and that doesn't seem to gel with past results in the category. If voting was handled like in "normal" categories, I could see Bardem's nomination being a factor in its favor. But The requiremen for people to have seen all the nominees means that surface-level momentum like that is meaningless. White Ribbon lost despite Cinematography nod, and Pan's Labyrinth had five noms and three wins and still came up short. Granted, an acting nod weighs heavier, but... nah.
I haven't seen any of the Documentary nominees yet, sadly enough. The one I'm really eager to see is obviously Exit Through the Gift Shop, based on strength of word. I like your theory about art-concious voters giving Exit some help, but it still seems like too "light" a subject to win here. But strangely unlike Foreign Language, this is a category where buzz and frontrunner status often leads to victory. And everyone's talking about Exit Through the Gift Shop. It's a hard category this year.
I've said elsewhere, but I'll repeat myself here. I know a lot of people thought that Christopher Nolan not being nominated for Directing was the snub of the year, and others thought it was Daft Punk's Tron: Legacy soundtrack being left off the ballot. For my money, the most criminal omission is that Junger and Hetherington weren't nominated for Cinematography for their work on Restrepo.
SvaraRaderaI don't even know if documentary work is eligible for that category, but even if it's not they still should have found a way to put those guys on the ballot! Their camera work was clearer and easier to follow than most of the action movies I've seen in recent years and they did it while real people were actually shooting at them. They even made the landscape of Afghanistan look great, which is no small feat.
Like I said, if I had a vote, I'd cast it for Restrepo but I have a feeling that the weighty nature of the other nominees will keep it from standing out the way that Exit Through the Gift Shop will. And mind you, I found that film to be engaging, interesting and entertaining.
Interesting. I'm very eager to get around to seeing Restrepo now. I recall hearing high praise for it from a number of awards bloggers (this was supposedly a great year for documentaries overall).
SvaraRaderaI don't think there's anything preventing a documentary from being nominated in other categories, but obviously it rarely happens. Not sure why, since it's the cinematographers themselves who vote on the nominees in their category, so you'd think there'd be some more appreciation for great craftsmanship regardless of genre. Then again, and as mentioned earlier, they did nominate a foreign film last year, so it's not like they're entirely stuck to merely the standard Oscars films.