Sidor

onsdag, februari 09, 2011

Oscarsgenomgång del 1/4 (Foto, scenografi, ljud m.m.)

Så här i upptakten till Oscarsgalan den 27:e februari tänkte jag köra en serie på 4 artiklar där jag tittar närmare på de 24 olika kategorierna. Vad står de egentligen för? Vad är det för filmer som brukar vinna i dom? Och vad vinner i år?

Mycket kan dock hända innan rösterna lämnas in, så mina gissningar kan säkert hinna ändras. Du kan alltid hitta mina uppdaterade gissningar på fliken "Vilka vinner Oscars?", som finns där uppe under bloggens rubrik.

BÄSTA FOTO (Best Cinematography)
Black Swan
Inception
The King's Speech
The Social Network
True Grit

För att vinna här gäller det att filmen ska vara snyggt filmad. Om man får vackra stillbilder när man pausar filmen här och där så har den bra chans att vinna denna kategori. Man brukar också säga att filmer som ser ut som ett vykort ligger bra till. Mycket utomhusscener är i regel också ett plus.

Allt detta stämmer in på bröderna Coens western True Grit, men det som verkligen gör denna film till favorit här är dess nominerade filmfotograf Roger Deakins. Det här är Deakins nionde nominering i denna kategori (tidigare nominerad för bl. a. Nyckeln till frihet och No Country For Old Men), och han har inte vunnit än så länge. Många tror att det kan vara hans år i år. Största hotet lär komma från The King's Speech som i egenskap av trolig Bästa film-vinnare kan svepa med sig röster i diverse skilda kategorier. Men Akademien brukar gilla att prisa folk som har gått länge utan pris, så True Grit är ett säkrare kort.
Emil tippar: TRUE GRIT


BÄSTA SCENOGRAFI (Best Art Direction)
Alice i Underlandet
Harry Potter och Dödsrelikerna: del 1
Inception
The King's Speech
True Grit

Scenografi kan sägas vara allt konstgjort som syns på bild som inte hör till någon annan kategori (som kläder eller specialeffekter). All rekvisita, bakgrundsföremål, möbler, dekorationer, inredning och liknande hör till det som belönas med denna Oscar. Om man jämför med systerkategorien Bästa foto så brukar vinnarna här vara mer flash och spektakel, vilket man kan se i några av 2000-talets tidigare vinnare (Moulin Rouge!, Sagan om konungens återkomst och Avatar). Filmer som utspelar sig i förr i tiden eller i fantasivärldar har pluspoäng då det är mer som måste skapas för egen hand. Och i regel så är det inomhus som gäller, till skillnad från Bästa foto.

Mjukt och subtilt är inte vad man brukar finna i den slutliga vinnaren, vilket skulle tyda på att True Grit kan ligga dåligt till. Lägg till det faktum att filmen utspelar sig till större del i naturen så känns den inte som en trolig segrare. Harry Potter-serien har blivit nominerad här ett par gånger tidigare utan vinst, men gissningsvis väntar man då till nästa års stora final för att hedra hela serien. The King's Speech blir som sagt var antagligen galans stora favorit i år, och dess 30-tals dekor kan säkert locka många röstare. Den är ett hot i alla kategorier den är nominerad för, men är den tillräckligt flashig?

I övrigt har vi då två kassasuccéer i Alice i Underlandet och Inception. Alice i Underlandet är helt klart den mest iögonfallande kandidaten, men det kan också vara ett sådant fall där det är lite för skrikigt (en bloggare påpekade syrligt i veckan att priset ska vara för bäst scenografi, inte mest scenografi). Den är ändå en klart tänkvärd vinnare. Inception är inte lika sprudlande vid första åtanke, men tänk tillbaka på öppningsscenen i den japanska restaurangen eller alla grejer i bakgrunden i Cobbs verkstad, för att ta två exempel. Det finns mycket snyggt i den filmen, så Alice ska nog inte känna sig säker.
Emil tippar: THE KING'S SPEECH

BÄSTA LJUDREDIGERING (Best Sound Editing)
Inception
Toy Story 3
Tron: Legacy
True Grit
Unstoppable

BÄSTA LJUD (Best Sound Mixing)
Inception
The King's Speech
Salt
The Social Network
True Grit

Två kategorier som ofta blandas ihop med varandra. Vad är då skillnaden mellan ljudredigering och ljud?

Ljudredigering är när man spelar in eller skapar ljudeffekter. Allt du hör under en film som inte är dialog eller musik hör till ljudredigeringen. Denna kategori vinns ofta av filmer med mycket pang-pang och action som The Dark Knight, The Matrix och Saving Private Ryan.

Ljud är när man sammanfogar ljudeffekter, musik och dialog till en enhetlig massa. Allt ska passa in i vartannat på ett bra sätt. Även här är actionfilmer starka kort, men priset kan också ofta gå till filmer där dialogen och soundtracket har mer att säga till om. Kategorien sammanfaller betydligt oftare med Bästa film-vinnaren än vad ljudredigering gör.

Men trots att jag nu har berättat hur de två skiljer sig åt så tror jag ändå att de går till samma film i år, nämligen Inception. Det är mycket action, det används musik på ett smart sätt och det hela lämnar ett bestående intryck. Att den vinner ljudredigering är så gott som givet. Bästa ljud kan möjligtvis gå till The King's Speech, men Inception är troligare.
Emil tippar: INCEPTION x2

BÄSTA SPECIALEFFEKTER (Best Visual Effects)
Alice i Underlandet
Harry Potter och Dödsrelikerna: del 1
Livet efter detta
Inception
Iron Man 2

Kommer ni ihåg hur coolt det var när drömstaden vek ihop sig över sig själv i Inception? Det gör alla andra också. Enkel vinst för Inception här, speciellt med tanke på att den enda film som folk trodde skulle kunna utmana den, Tron: Legacy, inte ens blev nominerad. Dessutom är det här en typisk storslagen actionsuccé som brukar ta hem spelet här.
Emil tippar: INCEPTION

BÄSTA KLIPPNING (Best Film Editing)
127 Timmar
Black Swan
The Fighter
The King's Speech
The Social Network

Först spelar man in filmen. Sedan tar klippningen vid. Där bestämmer man vad som ska komma med i filmen, vilka tagningar som ska användas, hur länge en viss scen ska pågå, vilka scener som ska följa vilka scener, och hur de ska göra det. För att bara nämna en bråkdel.

Hade The Social Network fortfarande varit favorit till att vinna Bästa film så hade den här kategorien varit enkel att pricka (särskilt när Inception förbluffande nog inte blev nominerad). Nu är den tvärtom riktigt svår. Många är väldigt imponerade av just klippningen i The Social Network, men kollar man på statistik och historik så uppstår tvivel. Under de senaste 20 åren har Bästa film-vinnaren även tagit hem denna kategori 12 gånger. Det betyder inte att The King's Speech är automatisk vinnare här, men statistiskt sett har den god chans. Det är alla medlemmar av Akademien som röstar här, inte bara klipparna. Och just den här kategorien röstar folk ofta bara på den film de gillar bäst. Svårtippat, med andra ord, men att det står mellan The Social Network och The King's Speech är det inte många som tvivlar på.
Emil tippar: THE SOCIAL NETWORK

2 kommentarer:

  1. I agree about most of these. Roger Deakins's work on True Grit not only captured the gorgeous landscapes but his work keeps the movie feeling kinetic which is no small task given how much exposition there is, and how often characters remain in one place.

    I also agree about Inception winning both Sound categories. I haven't seen the movie yet (I know, I know!), but my experience with Nolan is that he engages me intellectually but leaves me emotionally cold. Academy voters seem to share my take; they'll applaud the technical achievements of his work but not the artistry (which is why he was snubbed in the Directing category).

    I'm still going with Alice in Wonderland for Art Direction; it was recognizable enough as the Wonderland of Carroll, but still felt original. The King's Speech (which I also haven't seen, natch!) is ultimately a period film. Yes, they seem to have done a great job with it, but there's a difference between creating and re-creating.

    I'm also sticking with 127 Hours for Film Editing. Too much time spent on any given shot could have made the movie tedious, tiresome or repugnant. That may be true of the other nominees as well, but I think this had the thinnest margin for error.

    SvaraRadera
  2. Yeah, True Grit was quite a beautiful movie. It's nice to know that if Deakins wins here, it won't merely be as a Lifetime Achievement thing. He has earned a win for his work on True Grit.

    Art Direction is one I keep going back and forth on between Alice in Wonderland, The King's Speech and Inception. Alice has the flair, TKS has the (likely) Best Picture momentum, and Inception has the love from the crafts and tech branches. I don't think The King's SPeech being a period film hurts it, though. On the contrary. They haven't shied away from rewarding period fare in the past in this category. Schindler's List, The Madness of King George, The English Patient, Shakespeare in Love, The Aviator... The Academy members love their period stuff.

    I'm not feeling 127 Hours' chances in Editing. It's the kind of movie where the flashy way it's edited really pulls attention to itself rather than supplying it to the movie. I personally found it a bit distracting at times, at least during the first half. Looking at past winners, it doesn't seem like the type of film that would win this award. I see 127 Hours being one of those unfortunate films that end up with 0 Oscars despite numerous nominations.

    SvaraRadera