Sidor

torsdag, januari 20, 2011

En ny filmblogg i Sverige! Äntligen!

Välkomna till Film, Bara Film!

I denna blogg kommer jag att skriva om film. Jag kommer att skriva om nyheter i filmvärlden, om mina tankar om film, om och skådisar och regissörer och filmer jag tycker om, och säkert mycket mer. Allt om film. Bara film.

Tonvikten lär ligga på amerikansk film. Som de flesta i vårt avlånga land ser jag mest film därifrån, så det kommer ju naturligt. Men läser jag något kul eller kommer att tänka på något om film från andra delar av världen så kommer jag förstås inte sky undan från det. Jag kommer att skriva om vad jag än finner intressant angående film.

Så vad kommer ni då se för inlägg här i bloggen? Det vet jag inte själv riktigt än, men jag har lite olika idéer jag bollar med. Nyheter lär vara en stor bit. Nya filmer som planeras, vilka skådisar som ska vara med i vilken storfilm, etc.. Givetvis med mina egna synpunkter på det. Förutom nyheter lär jag nog skriva ihop lite olika funderingar jag har kring film, filmtittande, filmkritik och dylikt. Listor är kul både att skriva och läsa, så sådana kommer säkert att dyka upp också. Kanske profiler över skådespelare jag diggar. Kanske allmänna kåserier. Who knows?

Något som jag särskilt kommer att skriva mycket om just vid denna tiden av året är den kommande Oscarsgalan, ett evenemang som jag finner väldigt fascinerande av flera olika anledningar. Är ni sugna på att läsa om det så nar ni mycket att se fram emot den närmsta månaden.

Jag tror däremot inte att regelrätta recensioner kommer att dyka upp särskilt ofta här. Min första filmblogg som jag höll i för ett par år sedan var i princip bara recensioner, och det tröttnade jag på efter ett tag. Jag har en annan blogg i dagsläget vid namn Bara Bra Film där jag varje måndag skriver och tipsar om en film jag gillar. Det kan nog räcka så. Men kanske kommer jag skriva ett par korta rader om filmer jag sett nyligen. En veckorapport, till exempel. Hmm, idéer...

Säkert kommer jag många gånger att använda ord som "bra" för att beskriva en film. Det är ett vanligt ord som man använder reflexmässigt i sådana här sammanhang. Det borde jag inte göra. Jag vet inte vad som är objektivt "bra" eller "dålig" film. Jag vet bara vad jag själv gillar. Huruvida det finns nån skillnad där är ett ämne jag funderar mycket och ofta på, så det kommer säkert att dyka upp ett inlägg i bloggen där jag spinner vidare på det. Men tills dess kan det vara bra att komma ihåg: "bra" betyder "jag tyckte om den", "dålig" betyder "jag tyckte inte om den".

Jag hoppas att ni kommer att tycka om denna blogg. Har ni några synpunkter på någonting, eller förslag på vad ni skulle vilja se här, eller kritik eller annat, så hör gärna av er. Glöm inte att kommentera mera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar