Sidor

måndag, januari 24, 2011

Mina gissningar om årets Oscarsnomineringar

Rubriken säger allt. Let's get on with it. Många kategorier har jag haft dålig pejl på, så vi fokuserar på de som jag inte behöver gissa i blindo i.

The King's Speech
BÄSTA FILM
Black Swan
The Fighter
Inception
The Kids Are All Right
The King's Speech
The Social Network
The Town
Toy Story 3
True Grit
Winter's Bone

De flesta är överens om att åtta filmer i princip är spikade och att tre filmer slåss om de två sista platserna: 127 Timmar, The Town och Winter's Bone. Många tror att det är Winter's Bone som kommer hamna utanför då den inte blev nominerad av PGA (Producers Guild of America) inför deras egna prisgala, vilket brukar vara en hyfsad Oscarindikator. Jag tror dock att det är Danny Boyles 127 Timmar som kommer att åka på stryk. Som jag nämnt tidigare: Efter olyckliga tidiga rapporter om hur filmens starka scener fick folk att svimma ska det finnas en viss mängd medlemmar av Akademien som inte vågar se filmen. Och av de som ser den så känns det inte troligt att särskilt många skulle sätta den som sin favoritfilm. Den har inte den sortens appeal. Jämfört med The Town, en bred och lättillgänglig crime-thriller, och Winter's Bone, vars supporters verkligen kommer sätta den på nr. 1 på sina röstsedlar, så verkar 127 Timmars chanser en aning svaga.

Vilka filmer skulle kunna överraska här? Mike Leigh är en regissör som Akademien har visat sitt gillande för tidigare, så hans Medan åren går har säkert sina fans och kan smyga sig in. Roman Polanskis The Ghost Writer har hyllats av kritiker och vunnit en del priser, framförallt i Europa, men Polanskis bråk med domstolar och lagens makter sabbar nog dess chanser en del. Men visst, den är ändå med i leken. Sedan har vi Blue Valentine, men den ses mest som en skådespelarfilm och kan sakna stöd från övriga avdelningar i Akademien.


Bröderna Coen
BÄSTA REGISSÖR
Darren Aronofsky - Black Swan
Christopher Nolan - Inception
Tom Hooper - The King's Speech
David Fincher - The Social Network
Joel & Ethan Coen - True Grit

Aronofsky, Nolan, Hooper och Fincher är säkra kort. Bröderna Coen missade nominering för DGAs (Directors Guild of America) prisgala till förmån för The Fighters David O. Russell, men det kan finnas anledning till det. Båda filmer släpptes sent på året strax innan deadlinen för att vara giltiga, och DGAs röstsedlar var tidigt ute. The Fighter är en film med omedelbar slagkraft, medan True Grit mår bättre av att få sjunka in lite mer. Med den extra betänketid som Oscarsröstandet ger tror jag att Coens smiter förbi.


Jesse Eisenberg, The Social Network
BÄSTA MANLIGA HUVUDROLL
James Franco - 127 Timmar
Robert Duvall - Get Low
Colin Firth - The King's Speech
Jesse Eisenberg - The Social Network
Jeff Bridges - True Grit

Här satsar jag inte på några överraskningar utan går med den allmänna opinionen. Duvall kan tänkas hänga lite löst då hans film inte är någon stor kandidat i många andra kategorier. Det ger de som röstar mindre anledning att se om den, vilket kan innebära att Duvalls insats glöms bort. Jag tror dock ändå på honom då han är ett respekterat namn i dessa cirklar. Om han skulle falla bort så blir det till förmån för Ryan Gosling i Blue Valentine, Javier Bardem i mexikanska depparfilmen Biutiful eller möjligtvis Mark Wahlberg i The Fighter.


Annette Bening, The Kids Are All Right
BÄSTA KVINNLIGA HUVUDROLL
Natalie Portman - Black Swan
Annette Bening - The Kids Are All Right
Nicole Kidman - Rabbit Hole
Hailee Steinfeld - True Grit
Jennifer Lawrence - Winter's Bone

Helt klart den svåraste av skådiskategorierna. Portman och Bening är spikade och Lawrence är årets unga stjärnskott, så hon sitter också rätt säkert. Kidman anses säker av många, men har inte blivit nominerad en enda gång sedan sin vinst för 2002 års Timmarna, trots flera goda chanser. Fortsätter den oturen i år? Troligtvis inte, but you never know. 14-åriga Hailee Steinfeld är en riskabel gissning då PR-kampanjen för henne har försökt sätta henne i kategorien för biroll, vilket vore en ren lögn då hon helt klart har huvudrollen i True Grit. Akademien har dock tidigare visat att de kan tänkas gå emot kampanjer de inte håller med om (Keisha Castle-Hughes i Whale Rider 2003 och Kate Winslet i The Reader 2008 blev båda nominerade för huvudroll trots kampanjer för biroll), och jag tror att samma händer i år.

Men det finns gott om konkurrens. Lesley Manville är i en omvänd Steinfeld-situation, där hon har promotats som huvudroll fastän vissa menar att hon egentligen spelar en biroll i Medan åren går (en film utan egentliga huvudroller). Det kan sänka hennes chanser ordentligt. Hilary Swank i Conviction låg utanför mångas radar när hon helt otippad blev nominerad av SAG (Screen Actors Guild) till deras huvudrollspris. Hon har två tidigare Oscars för huvudroll, så hon är helt klart omtyckt av de som röstar. Den SAG-nomineringen som Swank plockade trodde många istället skulle gå till Blue Valentines Michelle Williams, som nu är ett svagare kort i leken men ändå kan överraska. Annette Benings medspelerska i The Kids Are All Right, Julianne Moore, har av vissa högljudda röster hävdats ha en större, svårare och mer imponerande roll än Benings. Men två nomineringar i samma huvudrollskategori för samma film är ytterst sällsynt, vilket talar emot henne. Och vill man satsa på en riktig skräll så har vi Sveriges egna Noomi Rapace, som har fått mycket fin kritik av jänkarna för sin roll i Män som hatar kvinnor.


Batman Christian Bale, The Fighter
BÄSTA MANLIGA BIROLL
Christian Bale - The Fighter
Geoffrey Rush - The King's Speech
Mark Ruffalo - The Kids Are All Right
Andrew Garfield - The Social Network
John Hawkes - Winter's Bone

Bale och Rush kommer göra upp om statyn så småningom. Ingen av de övriga är helt spikad. Ruffalo är trolig men blev av någon anledning inte nominerad till Golden Globe-galan (som förvisso är betydligt mer kändiskåt än Oscarsgalan, så det är kanske därför). Garfield missade sin förväntade SAG-nominering, men The Social Network förväntas bli årets stora vinnare och då borde han ändå bli nominerad av Akademien. Såvida hans medspelare Arnie Hammer och Justin Timberlake inte stjäl röster från honom, det vill säga. Hawkes är det osäkraste kortet här och kan mycket väl åka ut till förmån för Jeremy Renner i The Town. Skrällvarningar på Sam Rockwell i Conviction, då Hilary Swanks SAG-nominering för samma film betyder att många av de som röstar har filmen färskt i minnet, och särskilt Matt Damon i True Grit, som blev överraskande nominerad i fjol för en stabil-men-inte-mycket-mer insats i Invictus - De oövervinnerliga. Det kan hända igen.


Mila Kunis, Black Swan
BÄSTA KVINNLIGA BIROLL
Jacki Weaver - Animal Kingdom
Mila Kunis - Black Swan
Amy Adams - The Fighter
Melissa Leo - The Fighter
Helena Bonham Carter - The King's Speech

När man flyttar över Hailee Steinfeld till huvudroll så ter sig den här kategorien rätt så enkel att tippa. Lesley Manville kan dyka upp här, men till skillnad från Steinfeld har hon troligtvis inte det stöd som behövs för att överleva den "category confusion" hon har hamnat i. Om Steinfeld trots allt hamnar här så är det Mila Kunis eller australiensiska Jacki Weaver som ligger risigt till.


Draktränaren
BÄSTA ANIMERADE FILM
Draktränaren
The Illusionist
Toy Story 3

Toy Story 3 är ännu en av Pixars monstersuccéer och kommer med 99.9% säkerthet ge studion dess sjätte vinst i denna kategorien. Draktränaren blev en oväntat kritikerälskling i våras och känns också säker. Franska handritade The Illusionist är jokern i leken och skulle kunna få stryk av Dumma mej eller Disneys Trassel, men regissören Sylvain Chomet har tidigare blivit nominerad för Trion från Belleville, så han är knappast någon doldis för de som röstar. Jag gissar att han håller sig flytande här då en nominering för hans annorlund film visar på en större bredd från Akademiens sida.


Biutiful
BÄSTA ICKE-ENGELSKSPRÅKIGA FILM
Biutiful (Mexiko)
Hämnden (Danmark)
Incendies (Kanada)
Life, Above All (Sydafrika)
Outside the Law (Algeriet)

Oscarsgalans mest bespottade kategori, där man med krångliga och smått orättvisa regler tvingar fram max 1 kandidat från varje land, plitar ihop en märklig lista på 9 semifinalister i januari baserad på omröstning och en särskild kommittés omdöme och sedan röstar fram 5 slutliga nomineringar, bara för att till sist ge priset till den enda film som ingen tippar på. Svenskvarning då Mikael Persbrandt är med i danska Hämnden och Sveriges egna bidrag I rymden finns inga känslor också finns med bland De 9. Att Andreas Öhmans udda lilla aspergerskomedin har klarat sig så långt känns konstigt bara det, så jag tror inte att den kommer längre än så. Men det är en svår kategori att tippa.


Inception
BÄSTA KLIPPNING
Black Swan
The Fighter
Inception
The King's Speech
The Social Network

En kul liten kategori som trots att den inte hör till tungviktarna ändå har ett rykte om sig att vara en mycket träffsäker Bästa film-indikator. Det var hela 30 år sedan en film vann Bästa film utan att vara nominerad i denna kategori. Det var till exempel så man visste att fjolårets Up in the Air till slut var död i racet för Bästa film trots att den var favorittippad ett tag: den blev inte nominerad för sin klippning. De fem jag gissar på här är de fem starkaste kandidaterna till Bästa film-priset i år. Är det någon film som kommer att bråka sig in här istället här så är det 127 Timmar med sin aggressiva redigeringstil, men jag kan inte se vilken av dessa filmer som skulle falla bort i så fall. Black Swan, kanske.


Medan åren går
BÄSTA ORIGINALMANUS
Black Swan
Inception
The Kids Are All Right
The King's Speech
Medan åren går


The Town
BÄSTA MANUS EFTER FÖRLAGA
The Social Network
The Town
Toy Story 3
True Grit
Winter's Bone


Alice i Underlandet
BÄSTA FILMMUSIK
127 Timmar
Alice i Underlandet
Inception
The King's Speech
The Social Network

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Håller med om de tio för bästa film. Det är som du skriver åtta som känns säkra, även om jag inte tycker The Kids Are All Right borde vara med. Den jag hoppas ska överraska och komma med är Another Year (Medan åren går). True Grit tycker jag inte heller förtjänar att komma med, så någon av de andra du nämner kan göra den sällskap.

    Vad gäller regi tror jag David O. Russell blir nominerad över Coen-bröderna mycket pga att filmen kommer ha minst tre nominerade i skådespelarkategorierna (kanske tre om Mark W. får en oväntad nominering).

    Manlig huvudroll, här hoppas jag starkt på att Ryan Gosling får en nominering då han i mitt tycke var bäst av samtliga.

    Kvinnlig huvudroll, ta bort Steinfeld och ersätt direkt med Michelle Williams som var klasserna bättre. Men man vet aldrig hur de tänker. Sen tycker jag en som Annette Bening inte borde bli nominerad då det fanns andra som var bättre. Lesley Manville gör en av de bästa prestationerna, men jag tycker hon bör nomineras för en biroll (och vinna den).

    Bale ser jag som given vinnare av manlig biroll då ingen av de övriga nominerade kommer i närheten.

    Lesley Manville bör vinna kvinnlig biroll om hon blir nominerad, annars lutar det åt Melissa Leo även om jag tycker Jackie Weaver var bättre.

    SvaraRadera
  3. Jag har tyvärr inte hunnit se alla 2010-filmer som jagvill se ännu, så vad jag hoppas på vet jag inte riktigt ännu. Jag försöker hålla sådana tankar borta när jag ska komma med gissningar (Hjärta vs Hjärna), men visst påverkas man av sånt också. Tror till exempel att det säkert kan vara så att jag överskattar Winter's Bones chanser i ett par kategorier bara för att jag gillar filmen skarpt. Men av de filmer jag har sett från årets Oscar-kull så tycker jag faktiskt att det mesta är riktigt bra. Klart bättre årgång än fjolårets, till exempel.

    Russell för bästa regi är helt klart en stark möjlighet, men jag tror inte att antalet skådisnomineringar har så mycket med saken att göra. Det är ju bara regissörerna som röstar fram de nominerade i sin kategori, så det brukar inte vara så. Det var t. ex. bara fyra år sedan som Paul Greengrass blev nominerad för regi för United 93, trots att filmen bara fick en enda övrig nominering (för klippning). Och om man ändå räknar skådisnomineringar så är ju True Grit int långt efter med ett säkert kort (Bridges), en högst trolig (Steinfeld) och en möjlig skrällare (Damon).

    Jag har inte sett Blue Valentine än (men är grymt sugen). Men jag hade blivit väldigt glad om Gosling nominerades. Han hör till de allra bästa skådespelarna i sin generation i mitt tycke.

    Egentligen tycker jag att Julianna Moore var bättre än Bening i The Kids Are All Right, men jag gillade Bening också så det kan jag leva med.

    Bale känns given, ja. Instämmer.

    Kvinnlig biroll hade varit mycket simplare att förutspå om vi hade vetat säkert var Steinfeld och Manville kommer hamna. Personligen tyckte jag inte att Mila Kunis gjorde något alltför imponerande i Black Swan. Hade hellre sett Barbra Hershey nominerad från den filmen i så fall. Men då är det Hjärtat som talar och inte Hjärnan.

    SvaraRadera